Retur og reklamasjon

RETUR OG REKLAMASJON

Selvfølgelig er det lov å angre seg...

Du som kjøper har 30 dagers åpent kjøp. 30 dagers åpent kjøp tar over for angreretten etter den 14. dagen og frem til og med den 30. dagen etter at kjøper har blitt gjort oppmerksom på at det er mulig å motta bestillingen.

Les mer om retur, reklamasjon og angrerett under.

Bytte av varer

Å bytte varer er gratis. Da får du tilsendt nye varer gratis, og returen på de du skal levere tilbake er også gratis! 

For å bytte varer, ta kontakt med oss på kundeservice@sportylab.no. Du vil få returetikett tilsendt på e-post som du skriver ut og klistrer på returpakken. 

Retur av varer må dekkes av kunden. Om du ønsker å returnere varer, uten å bytte, påløper ett returbeløp på 149 kr. Dette trekkes fra beløpet på varene du ønsker å returnere. Dette gjelder ved bruk av Sportylab.no sin returløsning. Sender du for egen regning gjøres det ingen fratrekk.

Vi har 30 dager retur- og byttefrist, gjeldene fra dagen du henter pakken på postkontoret eller får den i postkassen. Pakken må altså sendes i retur til oss innen 30 dager fra den er mottatt. 

NB! Det aksepteres kun retur eller bytte i henhold til følgende:
Produktet må returneres i originale produktposer / emballasje og annet som hører til. For klær gjelder dette også original lynlåspose med alle lapper på. Dersom du ikke sender varen med dette er returen ikke godkjent. Varen kan ikke være brukt, ha deodorantmerker, flekker eller andre ting som tyder på at plagget er brukt. Varen skal pakkes pent i original emballasje sånn at det fortsatt fremstår som nytt når vi mottar returen/byttet. 

Vi behandler returer så raskt som mulig. Det kan ta 2-3 uker fra du leverer pakken på posten til pengene er refundert, på grunn av varierende frakttid samt helligdager og ferie.

** Hygieneprodukter (drikkeflaske, undertøy og sokker), produkter med kort holdbarhet samt Outlet produkter kan ikke returneres.

 

1. Angrerett

Kjøper har 14 dagers angrerett som reguleres av angrerettloven. Sportylab oppfyller opplysningsplikten jf. Angrerettloven Kap. 2, §8 ved å sende ordrebekreftelse og angrerettskjema til kjøper, samt at varens pris, mengde og beskaffenhet samt totalbestillingens fraktpris er uttrykkelig opplyst i forkant. Angreretten sier at kjøper uten å oppgi årsak kan returnere varer ved å sende angrerettskjema innen 14 dager etter kjøper har blitt gjort oppmerksom på at det er mulig å motta bestillingen.

Kjøper anbefales for øvrig å benytte returportalen på «Min side», da dette fra sportylab.no sin side erstatter kravet om å sende angrerettskjema. Dette anbefales for hurtigere returbehandling, men det er ikke et krav hvis angrerettskjema benyttes. Det er da viktig at «14 dagers angrerett» velges som returårsak for at vilkårene skal innfris. Ved bruk av angrerett må kjøper selv betale for returfrakt kostnader, men skal få tilbakebetalt prisene for varen(e) samt ugående frakt. Utgående frakt skal evt. avregnes dersom returnerte vare er en del av en større bestilling. Refusjon skal skje innen 14 dager etter at Sportylab har mottatt varene, og utbetales normalt tilbake på det samme betalingsmedium som bestillingen ble betalt med.

2. Kjøpers rett til å inspisere produktet.

Kjøper har rett til å inspisere varens egenskaper og beskaffenhet. Hovedregelen for i hvilken utstrekning dette kan gjøres, er at en vare skal kunne inspiseres på lik linje som den kan i en fysisk butikk før kjøper tar stilling til en handel. Vare skal returneres i original emballasje og i same mengde og beskaffenhet. Mangler kan føre til avslag eller delvis regress.

3. Unntak fra angreretten
  • Varer som bestilles etter ønske fra kjøper, men som ikke markedsføres på nettsidene til sportylab.no (spesialbestilling).
  • Varer som tilvirkes eller modifiseres etter kjøpers ønske.
  • Demovarer / B-varer.
  • Næringsvirksomhet har ikke angrerett.
4. Åpent kjøp i 30 dager

Kjøper har 30 dagers åpent kjøp. 30 dagers åpent kjøp tar over for angreretten etter den 14. dagen og frem til og med den 30. dagen etter at kjøper har blitt gjort oppmerksom på at det er mulig å motta bestillingen. Vilkårene for åpent kjøp er identisk med angreretten, med følgende unntak:

  1. Kjøper får ikke refundert utgående frakt.
  2. Kjøper må søke via vårt retursystem på «Min side» innen den 30. dagen er avsluttet.
  3. Næringsvirksomhet har ikke tilgang på åpent kjøp.
5. Reklamasjon

Reklamasjon defineres som feil og-/eller mangler som oppstår etter at varen er tatt i bruk som skyldes fabrikasjonsfeil. Reklamasjonsretten gjelder i 2 år for varer som koster over kr 200,- men utvides til 5 år dersom varen er tiltenkt å vare i mer enn 2 år. Reklamasjon forutsetter også at det meldes i fra om dette innen «rimelig» tid etter at feilen/mangelen ble oppdaget. Med «rimelig tid» fastsettes 30 dager fra feilen ble oppdaget til at den meldes i fra. Fra det tidspunkt kan reklamasjon avslås eller avkortes.

I mange reklamasjonssaker skyldes mangelen brukerfeil, manglende programvareoppdateringer eller mangler på tilstøtende produkter som i mange tilfeller kan rettes på stedet. Reklamasjon skal derfor først meldes til kundeservice til forhåndsvurdering. Send inn en detaljert beskrivelse, da f.eks. «virker ikke» gir liten anledning til feilsøk. Send gjerne bilder også, da det i mange tilfeller forklarer mye. Kjøper plikter i den grad det er rimelig å følge Sportylab sine instruksjoner omkring feilsøking/feilretting. Dersom forhåndsvurderingen gjort av sportylab.no tilsier at det er en reklamasjonssak, skal det:

  1. Sendes ut ny vare dersom defekt vare kan kasseres på stedet, eller
  2. opprettes retur i Sportylab sitt retursystem for videre behandling. Kjøper skal da motta returopplysninger samt forhåndsbetalt portoetikett. Kjøper på sin side plikter å levere det defekte produktet godt emballert til ett av Posten/Bring sine innleveringssteder.

Når det returnerte reklamasjonsproduktet ankommer Sportylab, skal reklamasjonen vurderes/gjenskapes av tekniker internt, eller videresendes til leverandør/produsent for videre vurdering. Dersom det er hensiktsmessig, kan reklamasjonsproduktet bli returnert direkte fra kjøper til leverandør/produsent. Det vil være fagansvarlig for produktet hos leverandør/produsent eller hos Sportylab som tar avgjørelsen for hvorvidt vilkårene for reklamasjon er tilstede. Ved avslag på reklamasjon kan kjøper be om en skriftlig vurderingsrapport, og avgjørelsen kan klages inn til forbrukerombudet.

Ved innvilgelse av reklamasjon skal sportylab.no så snart som mulig sende ut reparert eller nytt produkt til kjøper. Dersom produktet ikke lenger finnes i sortiment, skal kjøper tilbys en erstatningsvare med tilsvarende egenskaper, eller på sportylab.no sin beslutning tilby refusjon av hva en vare med tilsvarende funksjonalitet vil koste. Dersom erstatningsvare ikke finnes skal kjøper tilbys full refusjon. sportylab.no har inntil to forsøk på å rette feil/mangler, og ved tredje forsøk kan kjøper kreve tilbakebetaling.

Reklamasjon dekker ikke kjøpers uaktsomhet ved bruk, ytre påførte skader, skader påført av tredjepartsprodukter, f.eks. ved bruk av for høy spenning, mangel på bruk av sikring eller bruk og installasjon ut over det som er angitt i produktets brukermanual.

RETUR

HVORDAN RETURNERE EN VARE?

Benytt deg av angreskjema du har mottatt sammen med ordrebekreftelsen på mail, eller kontakt kundeservice slik at vi kan hjelpe deg. Du kan også kontakte kundeservice ved hjelp av skjemaet på denne siden. Ved retur skal alltid returskjema fylles ut. Når du har fylt ut skjemaet tar vi kontakt med deg for videre prosess.

  •  

Når vi har mottatt varen vil vi behandle returen så snart som mulig, og senest innen 7 virkedager. Vi dekker dessverre ikke returkostnad av varer per dags dato, dette betyr at du selv må betale frakt dersom du sender en vare i retur til oss. Du vil selvsagt få refundert din opprinnelige kjøpesum, men vi forbeholder oss retten til å nekte refusjon dersom overnevnte punkt ikke er holdt.

JEG VIL RETURNERE

FYLL UT RETURSKJEMA

Fyll ut skjemaet under, så hører du fra oss innen 24 timer. Det er viktig at du fyller ut samtlige felter i skjemaet.